تابلوي غدير خم اثر استاد محمود فرشچيان

تابلوي غدير خم اثر استاد محمود فرشچيان

 

 

تابلوي «‌غدير خم» يكي از ارزشمند‌ترين آثار مذهبي استاد «محمود فرشچيان» است كه طي دو سال آن را در سال 1385 با تكنيك آكريليك خلق كرده است.

اين اثر واقعه غدير خم را به روايت تصوير در آورده كه آمده است. پيامبر اکرم(ص) بنا بر امر الهي، در سال دهم هجرت تصميم به زيارت خانه خدا و بجاآوردن حج نمودند؛ لذا مردم را از اين امر مطلع کردند و حتي براي آگاه‌ نمودن اهالي مناطق مختلف، قاصداني را به آن شهرها گسيل داشتند. مورخان و صاحب‌نظران از اين سفر رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) با عنوان حجة‌الوداع، حجةالاسلام، حجة‌البلاغ، حجة الکمال و حجة التمام ياد مي­نمايند. در اين سفر عده كثيري آن حضرت را همراهي مي‌كردند كه بنا به روايات تعداد آن‌ها ميان 70000 تا 120000 نفر نقل شده‌است و هنگامي که رسول‌ اکرم در روز 5‌شنبه 18 ذي‌الحجه به وادي غدير خم رسيدند و پيش از جدايي اهالي شام، مصر و عراق از ميان جمعيت، جبرئيل امين از جانب خداوند بر ايشان نازل گرديد و آيه: « يا أيها الرّسول بلّغ ما أنزل اليک من ربّک فان لم تفعل فما بلّغت رسالته و الله يعصمک من النّاس » را نازل نمود و از جانب حق تعالي، رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) را امر نمود تا حکم آنچه را که در قبل بر پيامبر درباره امام علي (ع) نازل گشته بود، به مردم ابلاغ نمايند و ايشان را وصي و ولي خود معرفي كردند. 

در اين اثر فضايي روحاني با چهره‌هاي شاد از تمامي قوميت‌ها ترسيم شده كه گرد حضرت رسول (ص) و حضرت امير‌المومنين (ع) ايستاده‌اند و نظاره‌گر اعلام جانشين حضرت علي(ع) به عنوان ولي و وصي امت اسلام پس از پيامبر(ص) هستند.

اين اثر در سال 1377 به شكل تمبر يادبود نيز منتشر شد. 
 
 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



موضوعات مرتبط: خبر گزيده
[ شنبه 13 آبان 1391 ] [ 10:27 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]